A 2023 júliusában induló kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) rendszere érinti a költségvetés bevételi oldalát is, ugyanis az éveken keresztül a költségvetésnek bevételi forrást jelentő környezetvédelmi termékdíj akár nullára is redukálódhat az új rendszerben. Bár még sok a tisztázatlan kérdés, az EPR rendszer júliusi indulása egyre közeleg, újabb adminisztratív terhet róva ezzel a díjfizetéssel érintett jelentős számú társaságra.
Jelentősen emelné a kormány a reklámozási célú papírra, illetve a műanyag zacskókra korábban kirótt termékdíj mértékét. A környezetvédelmi termékdíjről szóló törvény módosító javaslata szerint a reklámhordozó papír 1 kilogrammjára kivetett adó az eddigi 85 forintról 114 forintra nőhet, míg a műanyag zacskók esetében a maximális, 1900 forintos kilónként termékdíjat vezetik be. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) szerint a termékdíj emelése a 7,5 százalékos reklámadó mellett finanszírozhatatlanná teszi például az ingyenes reklámújságok, szórólapok, DM-levelek fenntartását - számolt be a Világgazdaság.
Minden napelem után 114 forint/kg környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni a hatályos jogszabályok szerint. A napelemekre kivetett új sarc nagy port kavart a médiában, a szektor képviselői heves tiltakozásukat fejezték ki, de több politikus is kifejtette álláspontját. A termékdíjjal kapcsolatban szerdán a környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkár is megszólalt, aki szerint a kivetett termékdíj a magyar gazdaságra nem gyakorol jelentős hatást. Az államtitkár nyilatkozata talán kissé meglepő is lehet, ugyanis azt megelőzően Áder János a közös hiba kijavítására kérte a pártokat, márpedig a nyilatkozatban erről nem esik szó.
Újabb pofont kapott a hazai napelempiac. Mint kiderült, a kormány környezetvédelmi termékdíjat vetett ki a napelemekre, melynek szükségességét V. Németh Zsolt, államtitkár a 30-40 éves élettartam után jelentkező újrahasznosítási költségekkel indokolt az RTL Klubnak. Míg itthon újabb akadályt hárítottak a szektor bővülése elé, addig a nemzetközi trendek épp az ellenkezőjét mutatják, aki teheti igyekszik támogatni ezt a fajta megújuló energiát.
A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvényben (a továbbiakban: Ktdt.) is lényeges változásokat kezdeményez a ma benyújtott adótörvény csomag, hiszen egyrészt hat környezetvédelmi szennyezői kategória kerül bevezetésre, másrészt kibővül a törvény tárgyi hatálya például a mosószerrel és az irodai papírral is. Mindkettő kapcsán az évi két mázsa feletti mennyiségnél már nem minősül csekély mennyiségű kibocsátónak a közteher-fizetésre kötelezett. Utóbbi lehet a forgalmazó - aki kizárólag végfelhasználó vevő részére termékdíj köteles terméket belföldi forgalomba hoz -, illetve a saját célra felhasználó vagy készletre vásárló kötelezett is.
Mozgalmas esztendő volt, annyi biztos.
Intenzív szakaszában van a háború.
Erős állítást tett az elemző.
Szankcionált személy lehetett a célpont.
Bevetették a "Sárkány leheletét"
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?